Hudobné formy
Hudobné formy v období baroka môžeme rozdeliť na:
-
Vokálne - pašie
-
Inštrumentálne - sonáta, suita, fúga, prelúdium, concerto grosso, concerto
-
Vokálno inštrumentálne - opera, oratórium, kantáta
Pašie - zhudobneneá časť evanjelia o umučení Ježiša Krista, v katolíckych kostoloch sa spievajú na Kvetnú nedeľu a Veľký piatok
Sonáta - cyklická (opakujúca sa) skladba pre jeden alebo malú skupinu hudobných nástrojov
Suita - vyvinula z ľudového tanca urpaaru. Urpaar bol spojením pomalého a rýchleho tanca. V období baroka to bola tanečná skladba, neskôr sa z nej stávala koncertná skladba
Fúga - trojdielna neperiodická kontrapunktická skladba pre dva až šesť hlasov založená na jednej, dvoch až troch témach. Fúga je vrcholný formový typ európskej imitačnej hudby; vznikla v období baroka
Prelúdium - pôvodne bolo myslené ako predohra k vokálnym skladbám, neskôr sa rozšírilo i ako úvod inštrumentálnych skladieb
Concerto grosso - vznikol v období baroka, založený na farebnom a dynamickom kontraste medzi sólovo a hromadne obsadenými nástrojmi
Concerto - hudobná skladba založená na koncertantnom princípe
Opera - hudobno - scénické dielo, v ktorom sa vokálna a inštrumentálna hudba, výtvarne, herecké a baletné umenie spájajú do jedného celku, vznikla v období baroka
Oratórium - cyklická vokálno - inštrumentálna skladba komponovaná pôvodne na duchovné námety, neskôr aj na svetské, vzniklo v období baroka
Kantáta - slávnostná hudobná skladba pre sólový a zborový spev so sprievodom orchestra
Zdroje:
sk.wikipedia.org/wiki/Baroková_hudba#Nov.C3.A9_hudobn.C3.A9_formy
www.infovek.sk/predmety/hudvych/fekova/hudobne_formy.htm