Hudobné formy

Hudobné formy v období baroka môžeme rozdeliť na:

  1. Vokálne - pašie
  2. Inštrumentálne - sonáta, suita, fúga, prelúdium, concerto grosso, concerto
  3. Vokálno inštrumentálne - opera, oratórium, kantáta

Pašie - zhudobneneá časť evanjelia o umučení Ježiša Krista, v katolíckych kostoloch sa spievajú na Kvetnú nedeľu a Veľký piatok

Sonáta - cyklická (opakujúca sa) skladba pre jeden alebo malú skupinu hudobných nástrojov

Suita - vyvinula z ľudového tanca urpaaru. Urpaar bol spojením pomalého a rýchleho tanca. V období baroka to bola tanečná skladba, neskôr sa z nej stávala koncertná skladba

Fúga - trojdielna neperiodická kontrapunktická skladba pre dva až šesť hlasov založená na jednej, dvoch až troch témach. Fúga je vrcholný formový typ európskej imitačnej hudby; vznikla v období baroka

Prelúdium - pôvodne bolo myslené ako predohra k vokálnym skladbám, neskôr sa rozšírilo i ako úvod inštrumentálnych skladieb

Concerto grosso - vznikol v období baroka, založený na farebnom a dynamickom kontraste medzi sólovo a hromadne obsadenými nástrojmi

Concerto - hudobná skladba založená na koncertantnom princípe

Opera - hudobno - scénické dielo, v ktorom sa vokálna a inštrumentálna hudba, výtvarne, herecké a baletné umenie spájajú do jedného celku, vznikla v období baroka

Oratórium -  cyklická vokálno - inštrumentálna skladba komponovaná pôvodne na duchovné námety, neskôr aj na svetské, vzniklo v období baroka

Kantáta - slávnostná hudobná skladba pre sólový a zborový spev so sprievodom orchestra 

 

Zdroje:

sk.wikipedia.org/wiki/Baroková_hudba#Nov.C3.A9_hudobn.C3.A9_formy

82.114.195.35:90/Vyuka/Kružík%20Vítězslav/!třídy/1C+1D/dejiny%20hudby/15%20hudebni%20formy%20v%20baroku.pdf

www.infovek.sk/predmety/hudvych/fekova/hudobne_formy.htm